Strajk Kobiet:Archiwum Etnograficzno-Folklorystyczne

Grupa studentów IEiAK UW uczestniczących w zajęciach "Od wiedzy ludu do cyberfolkloru" prowadzonych przez dr Marię Małanicz-Przybylską zastosowała zdobywaną na uniwersytecie wiedzę do analizy rozgrywajacych się na bieżaco wydarzeń. Początek zajęć zbiegł się z wybuchem, a potem nasileniem protestów przeciwko wyrokowi trybunału konstytucyjnego w sprawie aborcji. Temat ten był często poruszany przez studentów w trakcie zajęć. Okazało się, że narzędzia folklorystyczne całkiem nieźle nadają się do analizy tego społecznego wrzenia. W rezultacie na zakończenie zajęć studenci napisali bardzo ciekawe prace, w których wykorzystali teorie dotyczące folkloru do analizy protestów, dyskursów i różnych kontekstów związanych ze strajkami.
Grupa postanowiła się nimi podzielić i stworzyła stronę, na której co tydzień będzie się pojawiał nowy tekst: folklorstrajkukobiet.blogspot.com
Zachęcamy do jej odwiedzenia i zapoznania się z pierwszymi wpisami, które będą cyklicznie uzupełniane.
W tej chwili na stronie dostępny jest:
- wstęp dr Małanicz-Przybylskiej (Społeczne wrzenie i zew antropologiczny) oraz pierwsze ze studenckich analiz:
- Małe miasta, duże protesty autorstwa Zuzanny Deptuły, Zuzanny Newbery i Piotra Przybysza,
- Obraz protestujących w e-folklorze środowisk skrajnej prawic autorstwa Aleksandry Kozaczyńskiej i Gabrieli Idzikowskiej,
- „My to pokolenie Z, pełne bólu, wk***ienia i łez” - muzyczny folklor Strajku Kobiet autorstwa Adriany Koczoń i Aleksandry Rudol,
- „To jest wojna" o przestrzeń - analiza dyskursu na przykładzie dzielnicy Żoliborz autorstwa Igora Fedorowicza,
- Pokolenie ,,JP2GMD”, czyli los konstancińskiego i poznańskiego Jana Pawła podczas Strajku Kobiet autorstwa Juliusza Galińskiego,
- Wiedźmy, czarownice i protesty. Analiza etnograficzna treści autorstwa Marty Samorek i Sary W. Wojciechowskiej,
- Instrukcja obsługi kartonu — analiza haseł strajkowych z manifestacji po wyroku Trybunału Konstytucyjnego autorstwa Julii Kiedy, Weroniki Gontarz i Aleksandry Marczenko.
Grupa prowadzi też stronę na facebooku.
Inicjatywa pozostaje otwarta na studentów z innych ośrodków, którzy chcieliby dzielić się swoimi interpretacjami, spostrzeżeniami i zapisami, jeśli takie mają.